6 צעדים למאסטרינג איכותי?

images

סיימת מיקס לשיר שלך ואתה מאוד רוצה לשלוח אותו למאסטרינג.

כמה דברים שיעזרו לך להוציא תוצאה טובה יותר:

 

  1. מיקס טוב.

אל תצפה שהמאסטרינג ישמע מזהיר כשהמיקס שלך לא.

הקשב למיקס שלך בכל מקום. אם אתה עושה רוק, פופ ומוזיקה קלה באופן כללי,

כך בחשבון שבימינו הסמארט פון, האוטו והאזניות של הסמארט פון הם רפרנסים

שלא רע להתחיל מהם שכן רוב הקהל שלך צורך את המוזיקה שלו באופן הזה.

 

2. מאסטרינג טוב נעשה אצל מישהו שאתה סומך עליו.

אל תשלח למישהו כי כולם שולחים אליו. שלח למישהו שאתה אוהב את המאסטרים שלו.

בקש לשמוע הבדלים בין מיקסים למאסטרים לפני שאתה שוכר מישהו. במיוחד אם זה לאלבום..

 

3. Stems.

אתה לא חייב לשלוח קובץ סטראו בודד. יש לך אפשרות לשלוח כמה קבצי סטראופונים כדי לקבל קצת יותר

שליטה במאסטרינג. למשל ערוץ בס (סטראופוני – בדיוק כפי שהוא במיקס!), ערוץ תופים + ביטים למיניהם, ערוץ שירה (כל השירות בד"כ) וכל השאר בקובץ נפרד.

מומלץ לא "להתפרע" ולא להביא יותר מארבעה ערוצים כדי לא להפוך את המאסטרינג למיקס.. וגם כדי שטכנאי המאסטרינג לא יאבד את הפוקוס.

אבל בהחלט שיטה זו עוזרת לטכנאי להשיג תוצאה טובה יותר.

 

4. רזולוציית מיקס

אל תבצע המרה כלשהיא של ה Bit depth ו/או של ה Sample rate. השאר אותם בדיוק כפי שהוקלטו.

כמו כן, השתדל להקליט תמיד ב 32bit float או לפחות ב 24bit. מבחינה דינאמית, אתה מרוויח רזולוציה שאין

להשוות אותה ל 16bit.

 

5. גבוה זה לאו דווקא תמיד טוב..

ישנה היום מלחמה על ה Level. קח בחשבון שכל דציבל שטכנאי המאסטרינג שלך יוסיף לשיר, יבוא בחשבון על המנעד הדינאמי של העיבוד.

מצד אחד, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהשירים ברדיו היום עברו מאסטרינג ונמצאים בלבל גבוה משמעותי מזה שהיה למשל בשנות ה80,

אבל ברגע שהשיר הוא "סתם גבוה" והאפקט העיבודי הולך פייפן..פשוט חבל על העבודה שהשקעת בעיבוד.

בקיצור תהיה עם האצבע על הדופק במקרה הזה. אגב, טכנאי מאסטרינג טוב כמעט תמיד יעודד אותך להוריד לבל ולא להוסיף.

אלא אם כן, הלימיטר שלו צובע את השיר באופן מגניב יותר עם boost של עוד חצי דיבי.. אבל סביר להניח שאוזן לא מקצועית

לא תבדיל..

 

6. איך שופטים את התוצאה?

דרוש מטכנאי המאסטרינג שלך בתום התהליך להשוות את המיקס ואת המאסטר באותו ה level.

כלומר שאתה באולפן תוכל לשמוע אותם בדיוק באותה עוצמה!

זה חשוב משום שהאוזן שלנו מאוד אוהבת ווליום גבוה. הכל מסתדר לה יופי בווליום גבוה..

כך שאם המאסטר ישמע גבוה יותר, גם אם הוא מאסטר גרוע, סביר להניח שתאמר שהעבודה מהממת.

הקשב לשניהם באותה עוצמה – פעם בווליום נמוך ופעם בווליום גבוה. ואל תתבייש להקשיב גם חמש פעמים

ואפילו עשר אם צריך. למד את השינויים שהמאסטרינג הכניס והער לטכנאי אם צריך.

 

בהצלחה!

רוני

נשלח ב בלוג עם התגית: , , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*